Cara Mengerjakan Solat Sunat Tasbih Dan Fadhilatnya


picture: credit to husainiyouths




Solat Sunat Tasbih merupakan solat sunat yang terdapat sebanyak 300 tasbih. Solat Sunat Tasbih bertujuan mengakui kesucian Allah S.W.T dari segala yang tidak layak bagi-Nya atau kekurangan pada-Nya. Rasulullah SAW menganjurkan umat islam mengamalkannya pada setiap malam. Jika tidak dapat setiap malam, amalkan seminggu sekali , atau setahun sekali, ataupun paling kurang sekali seumur hidup. Solat sunat tasbih ada empat rakaat, dengan ketentuan jika dikerjakan pada siang hari cukup dengan satu salam, dan jika dikerjakan pada malam hari dengan dua salam. Fadhilat atau kelebihan solat Tasbih ini ialah mengampunkan dosa yang lama atau yang baru, dosa yang dilakukan dengan sengaja atau tidak sengaja dan dosa yang tersembunyi atau terang.




Cara mengerjakan solat tasbih ialah dengan



  • membaca tasbih 15 kali sesudah membaca surat Al-Fatihah,
  • 10 kali tasbih ketika rukuk,
  • 10 tasbih ketika iktidal,
  • 10 tasbih ketika sujud pertama,
  • 10 tasbih ketika duduk antara dua sujud,
  • 10 tasbih ketika sujud kedua, dan
  • 10 tasbih ketika duduk rehat sebelum bangun berdiri / memberi salam.
  • Ulangi 75 tasbih ini untuk empat rakaat.




sumber: wikipedia




p/s:
selamat beramal!





9 comments:

mr.panda said...

tq dni...gapo2 pon,gud info...ehhh..panda pndai ckp klantan plk..hehe..

p/s:panda na gtau,panda da bleh follow balik dni...hehe..^^

ardinihumaira said...

@mr.panda



sama2 ^__^ hehe.. panda kecek klatey ye..


p/s: tq sudi follow blog dni ;)

Hizami Rahim said...

hehe.
good info.
:)
eh eh.
zami faham kelantan sikit2.
tp kan,
kalau zami cakap kelantan, kwn2 kelantan kata zami cakap mcm siam kelantan.
:P

mr.panda said...

haha..tu laa..panda ske bce blog2 neh..da mula rsa berminat kt blog plk..^^ tp ta tau sgt psal blogging ni..ade org ckp bleh buat duit lau org bkak blog kte..tah laa..panda bdk baru blaja..hehe..

ardinihumaira said...

@Hizami Rahim



;) jum kita beramal!


p/s: hehe... kena praktis tang 'tajwid loghat kelatey' sket zami... dia ada bunyi sabdu gtu kan kalau cakap klatey. hehe.. kalo tak ada sabdu memang macam lain sket bunyinya.

macam nak tanya 'mung wak ggapow?' kalau tak de sabdu bunyinya 'mung wa gapow?' lain kan?hikhik ;p

ardinihumaira said...

@mr.panda


owh.. nuffnang eyyy...
hehe.. kena banyak kaji sket bab ni. rajin2 google tentang nuffnang InsyaAllah akan faham dengan lebih details ^__^ goodluck mr.panda!

anisalya said...

selalunya jugak orang liat nak buat solat ni sebab lama kena berdiri la hape la...

betul kan?

ardinihumaira said...

@anisalya

masa rukuk tu yang agak 'berat' sket kan kak.. ;) tapi fadhilatnya, SubhanAllah... sama2lah mencuba cekalkan hati untuk mengerjakannya. InsyaAllah

Uchi kay-f @hmad said...

Salam pn.dni..lame tak kesini,kerna solat tasbih ni kf ke sini..

ya rabbi..terima kasih dini..

psst,apa khabar kamu di sarawak?