Foto Malin Kundang Menjadi Batu Di Air Manis Timur Sumatra




malin kundang atau si tanggang (di Malaysia) amat sinonim dengan dongeng atau kisah anak derhaka.


kisah ini membuktikan kekuasaan Allah SWT yang mana Dia membalas kejahatan dan kekejaman malin kundang atau si tanggang ini terhadap ibunya. ibu yang melahirkannya tidak diakui ibu oleh beliau, malah mecaci hina serta menyiksa ibunya sendiri. kerana gilakan harta, gilakan pangkat dan darjat, dia sanggup melakukan semua itu. ahh... kejam kejam kejam kejam..



inilah yang dikatakan anak derhaka..




tali yang menjadi batu ini dipercayai milik malin kundang. seluruh nakhoda kapalnya menjadi batu termasuklah beliau sendiri..




beginilah akhirnya nasib yang menimpa anak derhaka.. disumpah menjadi batu.. doa seorang ibu yang teraniaya dimakbulkan Allah..


inilah malin kundang yang dipercayai menjadi batu.. seolah-olah memohon keampunan daripada ibunya..





oleh itu, janganlah kita menderhakai orang tua kita..
jadilah anak yang soleh dan solehah..



17 comments:

Nazz@Purple said...

Baik Mak! ;)

Eqah Zaque Billetdoux said...

doa ibu memang yang terkuat.

kisah malin kundang :
doa ibu + doa org yang dizalimi = makin kuat doa.

~Subhanallah..

* mEsSy * said...

insaf yunk.. mmg terbukti kebesaran-Nya..

:)

embun d tengah malam said...

insaf..i ader tengok sejarah ni aritu kat astro sekali..kalau kat brunei pun ada tak salah..jong manis nama dia..

Nadia arRumaisha said...

pengajaran buat semua....

psychopath said...

ade byk versi ke tanggang ??
yg mane betol ?

* mEsSy * said...

psttt!! yunk.. aii dh reg projek alpha itew.. tapy perlink tuh nak letak aper?? adoyai.. fenink2!!

@___@

Tihara said...

cerita yg boleh dijadikan teladan..org kata batu tu buatan je kan..bukan betul2 ek??

ardinihumaira said...

@* mEsSy *

i turut insaf yunk.. huu

ardinihumaira said...

@Eqah Zaque Billetdoux


betul tu.. syurga dibawah telapak kaki ibu..

ardinihumaira said...

@Nazz@Purple

^_^

ardinihumaira said...

@embun d tengah malam

ha ah banyak gak kisah. kadang2 konfius hehe

ardinihumaira said...

@Nadia arRumaisha

InsyaAllah.. semoga kita ambil iktibar;)

ardinihumaira said...

@psychopath

a ah.Indonesia, Brunei.. ado kata singapore pun ado.. hehe tatau la dni. kalau dongeng sekalipun, rasanya, better kita ambil mesej positif dia, betul tak? ;)

ardinihumaira said...

@* mEsSy *


perlink tu link entry kita sayang ;)

ardinihumaira said...

@Tihara


ada juga dni terbaca tu batu buatan. apapun, kita ambik yg positif kan kan ^__________^

soffya cik bulan said...

tragis sungguh..... msh lg blm percaya kuasa Allah s.w.t?isk manusia.